Vyrobené na Šariši

Máme svoje nárečie, ale rozumieme každému, kto príde odinakadiaľ, pretože sme priateľskí, dobrosrdeční, ale i otvorení, spontánni, temperamentní, rýchli a niekedy netrpezliví. Radi sa stretávame a žijeme, preto máme živý folklór, tanec, hudbu, tradície a podujatia. Chceme, aj keď niekedy nevieme ako, ale chceme. Sme pracovití, húževnatí, nechýba nám odhodlanie. Jednoducho sme „ze Šariša“.

Takto sa charakterizujú sami Šarišania, ktorí žijú v pravdepodobne v jednom z posledných kútov Európskej únie, kde sa ešte žije naozaj inak, pretože žijú v regióne Šariš.

Rozloha a hranice regiónu Šariš sa historicky menili, rovnako jeho sídlo. Čo ostalo a pretrváva sú dediny a mestá a v nich Šarišania. V roku 1919 vyšiel „Malý kultúrny zemepis východného Slovenska“ od Jozefa Gregora Tajovského, kde už vtedy patril región Šariš medzi najľudnatejšie regióny tohto kraja a mal najviac zaznamenaných kultúrnych pamiatok na jeho území. Spomínaný zemepis neuvádzal iba pekné miesta regiónu, spomínal aj ľudí, čím potvrdil staré známe: “Co dzedzina, to je ina. Co dzedzina, to reč ina. Co chiška to inakša liška.“.

V dnešnej dobe pomaly miznú špecifické nárečia, tradície rozdielne od dediny k dedine, niekde aj ľudová kultúra. No stále sa ešte nájdu ľudia, ktorí chcú uchovať to pravé dobré šarišské a venujú sa tomu.

„Keď sme sa na náš región pozreli očami ľudí, ktorí v ňom žijú, našli sme tam veľa originality, tvorivosti a lásky k tomu, kde, ako a s čím žijú jeho obyvatelia.“ začal svoje rozprávanie výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie Región Šariš Mgr. Branislav Švorc, PhD. „V každej dedine, ale aj v meste, ak sme sa spýtali na šikovných miestnych ľudí, vždy sa dostal do popredia človek, ktorý niečo vyrába. Buď pre seba, rodinu, pre známych, pre radosť, pre zachovanie tradície v rodine, pre pocit byť užitočný. Boli to osobité a jedinečné výrobky, ktoré mali dušu remeselníka, reprezentovali jeho remeslo a zároveň miesto, odkiaľ pochádza.“.

Zanietenosť a radosť týchto ľudí natoľko očarila pracovníkov Oblastnej organizácie Región Šariš, že sa rozhodli pre nezvyčajný projekt. Zoskupiť malých regionálnych výrobcov, podporiť ich talent, tvorbu, výrobu a ponúknuť ich konečný výrobok ľuďom žijúcim v regióne a turistom.

„Našim poslaním je propagácia regiónu ako takého z pohľadu cestovného ruchu. Chceme ponúknuť návštevníkom viacej ako návštevu hradu, prírodnej zaujímavosti, múzea či turistiku. Radi by sme boli, keby si z nášho pestrého regiónu odniesli nielen zážitky, ale aj niečo jedinečné, tradičné, šarišské, jednoducho niečo „vyrobené na Šariši,“ vysvetľuje Jana Jačišinová, pracovníčka OOCR Región Šariš.

Hoci sme stále v úvodnej fáze projektu, máme už logo, ktoré nám navrhol špecialista na vizuálnu komunikáciu Mgr.  Svetozár Šomšák. Dal tomu dušu, nápad, kreativitu, rovnako silnú akú dávajú ľudia tomu, čo vyrobia. Doslova povedané, umelec podporil umelca.“ vysvetľuje Branislav Švorc.

K logu máme pripravené aj označenia výrobkov podľa toho, z akého sú materiálu. Vlastný motív majú výrobky z dreva, textilu, kovu, prírodné produkty a nezabudli sme ani na poskytovanie služieb. Na začiatok pripravujeme web stránku, kde chceme združiť lokálnych výrobcov zo Šariša s priamym kontaktom na nich. Návštevníci si tak nájdu tie správne dvere, na ktoré majú zaklopať a kde im radi otvoria. Hľadáme a tvoríme zoznam výrobcov z celého regiónu Šariš, ktorých navštívime, zdokumentujem ich výrobok a spoznáme pracovité ruky, ktoré ich vyrobili.“ upresňuje Branislav Švorc. „Projekt má ambíciu propagovať a podporiť rozvoj regiónu využitím miestnych zdrojov a čo nás najviac teší, má uchovávať hodnoty, tradície a jedinečnosť,.“ dodáva Jana Jačišinová.

Podmienkou pre získanie regionálneho označenia produktov našou značkou „Vyrobené na Šariši“ je, aby výrobca žil a tvoril priamo v regióne Šariš a aby tieto výrobky či služby boli kvalitné a stali sa tak zárukou zážitku návštevníka nášho regiónu. Takéto označenie bude buď formou etikety alebo produktovej visačky. “ vysvetľuje Branislav Švorc.

„Sme síce v začiatkoch, no už teraz máme plány, ako týchto ľudí spojiť aj osobne, aby si vymenili svoje výrobky, skúsenosti, svoje príbehy. Plánujeme pre nich stretnutie, kde im predstavíme našu značku a možno to posunieme až na originálne putovné trhy, kde sa budú prezentovať iba výrobky „Vyrobené na Šariši“, zamýšľa sa výkonný riaditeľ oblastnej organizácie. „Na úvod chceme výrobky osadiť do originálnych prezentačných stojanov a umiestniť ich v informačných centrách, vo vybraných prevádzkach služieb cestovného ruchu a v partnerských pamiatkach. Rovnako máme v pláne vydať knižného sprievodcu, ktorý bude mapovať remeselníkov a produkty vyrobené na Šariši.“

„Myšlienka a nápad skrsla v nás oboch, pretože nám veľmi záleží na našom regióne a ľuďoch, ktorí v ňom žijú. Chceme, aby boli hrdí na to, kde žijú, akým nárečím rozprávajú, akú veľkú historickú hodnotu tento pestrý región má a v neposlednom rade, akým je región Šariš veľkým neobjaveným ekonomickým potenciálom v turizme. Vzorom nám v tom bol šarišský etnograf Ján Lazorík. Ten vyzdvihoval rozmanitosť miestnych zvykov, kreativitu, vôľu k životu u ľudí, ktorí v regióne žijú, ich jazyk, históriu i kultúru. Obával sa, či šarišská kultúra, tradície, nárečie vôbec prežije. My chceme k tomu prispieť a uchovávať to, čo nás robí jedinečných.

Ján Lazorík povedal: „Žic znamená rečovac“, a my dodávame: „Tvoric znamená žic.“.

 

 

 

 

Viac na preskúmanie